W sekcji Blog/Varia publikujemy akualności dotyczące projektu, takie jak informacje dotyczące konferencji, warsztatów, informacje o naszych publikacjach i organizowanych przez nas wydarzeniach, ciekawostki. Jest to także miejsce, w którym pojawiają się krótkie notki przygotowywane przez współpracujących z nami studentów.
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Maryja chodzi na protesty
W ramach projektu RUM zajmujemy się aktywizmem społecznym i kulturą materialną protestu. Plakaty i banery mają siłę polityczną. Wyrażają poglądy m.in. za pośrednictwem przedstawień maryjnych i ich transgresji. Przemierzając Kraków spotykamy wiele tradycyjnych wizerunków Maryi. Jest ona wszechobecną królową Polski.
Osoby działające na rzecz praw kobiet i LGBTQ+ posługują się obrazami Maryi by kwestionować zrównanie „prawdziwej” polskości z konserwatywną, mizoginiczną i homofoniczną odsłoną katolicyzmu. Dokonali oni transformacji najbardziej ikonicznego polskiego wizerunku maryjnego, Matki Boskiej Częstochowskiej poprzez dodanie tęczowej aureoli. Matka Boska Tęczochowska wzywa do bardziej inkluzyjnej i mniej konserwatywnej polskości.
Ogólnopolski Strajk Kobiet stał się ruchem masowym w 2020 roku, w reakcji na sadystyczny ruch tak zwanego Trybunału Konstytucyjnego, który uznał aborcję z powodu uszkodzenia lub nieuleczalnej choroby płodu za niezgodną z Konstytucją. Polskie kobiety nie mają wyboru, ale Maryja go miała: „Matkę Boską zapytano czy chce urodzić!”.
Przestrzeń polskich miast jest obecnie zdominowana przez inny, anty-wojenny, solidaryzujący się z Ukraińcami aktywizm. W tych strasznych czasach, część protestujących zwraca się do wizerunków maryjnych szukając pomocy w walce z rosyjską agresją. Kontynuują oni wielowiekową chrześcijańską – prawosławną, greko i rzymskokatolicką – tradycję kultu maryjnego.
Autorka: Anna M. Maćkowiak